Diyabetik Ayak

Toplumda en çok görülen hastalıklardan bir olan şeker hastalığı yani diğer adıyla diyabet, hastalığa sahip olan kişilerde birden fazla sonuç meydana getirebilir. Diyabetik ayak, şeker hastası olan kişinin hastalığının uzun sürmesinden ya da şeker seviyesinin kontrol altına alınmasının zorlaştığı durumlarda ayakta çıkan kronik yaralara verilen isimdir. Bu durumda ayakta geçmeyen yara ya da enfeksiyon gelişebilmektedir. Tedavinin iyi olmaması durumunda hastanın ayağını ya da komple bacağını kaybetmesi mümkündür. Diyabetik ayak ampütasyonu sıkça yaşanan sonuçlardandır. Gelişen teknoloji, yeni tedavi yöntemleri ve üretilen yeni ilaçlar sayesinde artık kan ve şeker düzeyi eskiye oranla daha kontrol edilebilir olmuştur ve bu sayede şeker hastalığının yani diyabetin ölümle sonuçlanan komplikasyonlarına daha da az rastlanılmaktadır. Her 5 diyabet hastasının 1 tanesi hastanelere ayak sorunlarından dolayı başvurmaktadır. Her 10 diyabet hastasının 7 tanesinde ise ayak sorunları görülmekte ve diyabetik ayak yaraları ortaya çıkmaktadır.

Diyabetik Ayak Nedir?

Şeker hastaları ayakta çıkan yaralar yüzünden yaşamları boyunca olumsuz etkilenirler. Normal bir insanın yaşadığı ve kısa sürede atlattığı bir ayak problemini, örneğin tırnak batmasını, diyabet hastası bir kişi çok zor şartlar altında yaşamak zorunda kalır. Bu yaralar diyabetik ayak ülseri yaratabilmektedir. Diyabetik bir hasta ayağında yanma, his kaybı, terleme, kuruluk, uyuşukluk ya da çatlama gibi belirtiler gördüğünde nöropati ya da vaskülopati olduğundan şüphelenmeli ve diyabetik ayak yarası tamamen oluşmadan doktoruna danışarak gerekli önlemleri almalıdır ve diyabetik ayak nedir sorusuna gereken cevabı almalıdır. Şeker hastalığı yüzünden hastanın ayaklarında bulunan sinirler tahrip olur ya da komple zarar görür. Hastanın ayağında hissizlik oluşur bundan dolayı da duyu kaybı oluşur, yaralar bile hissedilmez. Şeker hastalarının ayaklarında şekil bozuklukları ortaya çıkmaktadır ve bu bozukluklar hastanın ayağının daha kolay yaralanmasına neden olmaktadır. Nöropatiden dolayı diyabetik ayak derisi kurur ve yırtılmalar, çatlamalar oluşur.

Diyabetik Ayak Belirtileri Nelerdir?

Diyabetik ayak zamanla oluşan bir hastalıktır. Çok kısa sürede yayılmadığı için başlangıçta anlaşılması zor olmaktadır. Bu yüzden diyabetik ayak belirtileri hissedildiğinde ya da görülmeye başlandığında bir uzman doktorla görüşülmesi önemle gereklidir. Diyabet hastasının kanındaki şekerin uzun zaman düzenli ve kontrollü olmaması, hastanın ayağındaki kılcal damarların yapısında bozulmalar meydana getirir. Bu damarlarda tıkanmalar ve daralmalar oluşunca kaslara yeterli kan gitmez ve kişi yürüme esnasında bacaklarında ya da ayaklarında ağrılar hissetmeye başlar. Ayakta oluşan bu ağrılar zamanla artarak şeker hastası bir kişinin yürümesini engeller. Kötü hijyen koşulları da diyabetik ayak yaralarını tetikler. Diyabetik ayak enfeksiyonu yaşamamak için temizliğe dikkat etmelisiniz.

Diyabetik Ayak Hastalığı Neden Oluşur?

Diyabetik ayak hastalığının oluşmasına neden olan birçok sebep vardır. Sinirsel ve damar hastalıkları diyabetik ayak hastalığını tetikler. Şeker hastalığının kontrol edilmemesi, hastanın sigara içmesi, ayakkabı seçimindeki hatalar, tırnak sorunları, obezite, yaşın ilerlemiş olması ve hijyen sorunları diyabetik ayak hastalığını sebep olan faktörlerden birkaçıdır.

Diyabetik Ayak Bakımı Nasıl Yapılır?

Diyabetik ayak nedir? başlığında da belirtildiği üzere, şeker hastalarının ayaklarındaki kuruluktan dolayı oluşan yaralardan ve çatlaklardan mikroplar girer ve bütün ayakta kolay bir şekilde ciddi oranda enfeksiyon oluştururlar. Hastaların ayaklarında terleme oluşması da yaraların gelişimine katkıda bulunur, bundan dolayı da hasta kişi ayaklarını düzenli olarak sıcak su ve sabun ile yıkamalı, ardından kurutmalıdır. Çatlakları önlemek adına doktorunuza danışarak alabileceğiniz nemlendirici kremi ayaklarınıza uygulamalısınız. Diyabetik ayak bakımında dikkat edilmesi gereken en önemli kurallardan biri de parmak aralarının kuru kalmasıdır.

Kremle ya da yıkandıktan sonra ıslak kalması bu bölgede kolayca mantar oluşturabilmektedir. Bu mantarlar ileri derecede diyabetik ayak yarası yaratmaktadır. Bir diğer konu iste ayak tırnaklarının bakımıdır. Diyabetik ayak tırnakları düzenli olarak et hizasında kesilmelidir. Tırnaklar hiçbir zaman uzatılmamalıdır. Tırnak batması gibi kötü sonuçlardan kaçınmak adına tırnakları etten ayırmamalı, düz bir şekilde kesilmelidir. Diyabetik hastaların ayak bakımı için dikkat etmeleri gereken en önemli konulardandır.

Ayaklar kesinlikle uzun süre suda beklememelidir, sıcak suda yıkanmamalıdır. Ayaklar ıslak yer kalmayacak şekilde pamuklu bir havlu yardımı ile kurulanmalıdır. Eklem sertliğini önlemek adına ayaklara masaj yapılmalıdır.

Diyabetik Ayak Tedavisinde Ayakkabı Seçimi

Diyabetik ayak hastalarının ayakkabı ve çorap seçimlerinde aşırı özen göstermeleri gerekmektedir. Çoraplar her zaman dikişsiz, yünlü ya da pamuklu olmalıdır. Diyabetik ayak çorabı hiçbir zaman büyük olmamalıdır. Diyabetik ayak bakımı kurallarının bir diğer önemli maddesi ise çorapların her gün değiştirilmesidir. Diyabetik ayak çorapları çok fazla kimyasal içermeyen, vücudu tahriş etmeyecek temizlik deterjanları ile yıkanılmak zorundadır.

Ayakkabı seçiminde de her zaman sivri burun ayakkabılar, topuklu ayakkabılar ve parmak arası terliklerden uzak durulması gerekmektedir. Ayak numarasına uygun diyabetik ayak ayakkabısı tercih edilmelidir. Ayakkabının küçük ya da büyük numaralı olması ayağa zarar verecektir. Plastik ayakkabılardan uzak durulmalı ve yumuşak deriden ya da bezden yapılan ayakkabılar alınmalıdır. Bunun yanı sıra kişiye özel üretilen diyabetik hasta ayakkabısı da ayağınızın ölçüleri alınarak yaptırılabilir.

Diyabetik hasta ayakkabılarının içine tabanlıklardan konulmalı ve düzenli olarak yenisiyle değiştirilmelidir. Bu yöntem ayağınızı koruyacak ve hasar almasını önleyecektir. Bu sayede istenmeyen tahriş olmaların ya da yaraların önüne geçebileceksiniz.

Diyabetik ayak hastalığı kişinin sadece ayağını ilgilendirmez. Şeker hastasının bacağını, psikolojisini, sosyal durumunu, ekonomisini de etkilemektedir. Çıplak ayakla dolaşmamak da korunma yöntemlerinden bir diğeridir. Kötü ayakkabılar ile uzun mesafe yürünmemelidir. Bunlar dışında kan dolaşımını daha fazla etkilememesi için sigara ve alkol kullanımına son verilmelidir.

Diyabetik Ayaklara Ne İyi Gelir?

Öncelikle kan dolaşımını güçlendirmek için kan şekeri düzeyini normal seviyelere getirmeye çalışılmalıdır. Kan dolaşımını arttırmak için ayak bileği egzersizleri yapılmalıdır. Diyabetik ayaklısına ne iyi gelir diye merak ediyorsanız en önemli şey kan seviyesini normal seviyede tutmaktır. Bu sayede diyabetik ayak hastalığının ilerleme riski azalacak ve diyabetik ayak tedavisine destek olacaktır.

Diyabetik Ayak Tedavisi

Şeker hastalığına bağlı olarak yaşanan diyabetik ayak tedavisi alanında uzman doktorlar tarafından yapılması gerekmektedir. Duruma göre çeşitlilik göstereceğinden dolayı diyabetik ayak polikliniği İstanbul gibi yerlerde bulunup, uzman doktor eşliğinde bilgi alınmalı ve tedaviye başlanmalıdır. İnternetten edineceğiniz bilgiler gerçeği yansıtmayacağı gibi sadece tanıtım yazılarıdır ve bu tarz hastalıklar doktorlar tarafından tedavi edilmektedir. En iyi İstanbul diyabetik ayak tedavisi için siz de kendinize yakın olan konumdan uygun bir diyabetik ayak polikliniği tercih edebilirsiniz.