Tip 2 diyabetiniz varsa, kanınızda dolaşan daha yüksek glikoz seviyelerine sahipsiniz ve kan şekeri seviyeleriniz iyi izlenmez ve yönetilmezse sağlık sorunları ortaya çıkabilir.

Bunun nedeni, siz beklerken fazladan şekerin bebeğe aktarılabilmesidir ve çok fazla glikoz verilen bir fetüs, artan bir insülin ihtiyacı üreterek tepki verir (bebek ve diğer komplikasyonlara neden olabilir). Gestasyonel diyabet ise geçicidir, anne karnındaki bebeğe etkisi yoktur. Sağlıklı bir hamilelik geçirmenin en iyi yollarından biri, gebelik öncesi ve sonrası vücudunuzu bebek yapmak için mümkün olan en iyi şekle sokmaktır.

Diyabetik hamile anneler, dengeli bir kompleks karbonhidrat ve protein karışımı içeren, kolesterol ve yağ oranı düşük ve az şekerli tatlılar içeren yemek planı uygulamalıdır.  Kişisel gereksinimlerinize uygun bir diyet, doktorunuz, bir beslenme uzmanı ve/veya diyabet konusunda uzmanlar ile dikkatli bir şekilde planlanmalıdır.

İşte tip 2 diyabetli hamile kadınlar için birkaç ipucu:

Oral diyabet ilaçları kullanıyorsanız, şeker seviyenize hızlı etkili insülin kullananlara göre biraz daha fazla dikkat etmeniz gerekebilir. Karbonhidrat kısıtlamanızın kapsamı, vücudunuzun belirli gıdalara nasıl tepki verdiğine bağlı olacaktır. Diyabetli kadınların çoğu karbonhidratlarını meyvelerden ziyade sebzelerden, kepekli tahıllardan ve baklagil kaynaklarından alırlar. Doktorunuza kan şekeri düzeylerinin kontrol altında tutulması için doğru karbonhidrat miktarını sorarak tüketin.  Hızlı etkili insülin kullananlar için seçenekler eskisi kadar katı değildir ve bu, sınırınızı aşarsanız ayarlanabilir.

• Sağlıklı atıştırmalık: atıştırmalıklar da önemli olacaktır (ortalama bir anne adayı için olduğundan daha da önemlidir) ve ideal olarak, hem karmaşık bir karbonhidrat (tam tahıllı ekmek gibi) hem de bir protein (fasulye, peynir veya tavuk gibi) içermelidir.
  • Sık sık yiyin: öğünleri veya atıştırmalıkları atlamak kan şekerini tehlikeli bir şekilde düşürebilir, bu nedenle sabah bulantısı veya hazımsızlık iştahınızı azaltsa bile zamanında yemeye çalışın. Düzenli aralıklarla, dikkatlice planlanmış ve gerektiğinde sağlıklı atıştırmalıklarla desteklenmiş altı küçük öğün yemek en akıllı stratejiniz olmalıdır.
  • İdeal kilonuza hamile kalmadan önce ulaşmaya çalışmak en iyisidir.  Çok fazla kilo almak sizi diğer hamilelik komplikasyonları riskine sokabilir, bu yüzden tartıda kilolarınıza dikkat ettiğinizden emin olun. Anne karnında, bebeğinizin büyümesi de ultrason kullanılarak izlenecektir. Bunun nedeni, annenin ağırlığı hedefte olsa bile, şeker hastalarının bebekleri bazen çok büyür.
  • Daha ağır bebekler doğumu daha zor hale getirir. Ayrıca yetişkinlerde aşırı kilolu olma ve daha sonra diyabet, kalp hastalığı ve diğer hastalıklara yakalanma riskleri daha yüksektir.
  • Bir  orta egzersiz programları yardımı kan şekerini düzenleyen daha fazla enerji vermek, kilo alımınızı dengede tutmak için iyi olacaktır. Ancak diyetiniz ilaç rejiminizle birlikte doktorlarınız tarafından planlanmalıdır.
  • Başka bir komplikasyonunuz yoksa ve fiziksel olarak formdaysanız, orta derecede egzersiz tempolu yürüyüş (ancak hamile kalmadan önce koşucu değilseniz koşu yapmayın), yüzme ve sabit bir bisiklete binme, muhtemelen egzersiz menüsünde yer alacaktır.

Kadınlarda gebelik oluşmadan önce formda değilseniz veya şeker hastalığınız, hamileliğiniz, bebeğinizin büyümesi ile ilgili herhangi bir sorun belirtisi varsa, yalnızca çok hafif egzersizlerin (örneğin yavaş yürüyüşler) yeşil ışık yakması ihtimali vardır. Egzersiz sırasında aldığınız önlemler muhtemelen diğer hamile kadınlarınkinden çok farklı olmayacaktır: antrenmandan önce bir şeyler atıştırın, kendinizi yorulana kadar yormayın.

İnsülin kullanıyorsanız, muhtemelen vücudunuzda kullandığınız bölgelere (örneğin bacaklarınıza) enjekte etmekten kaçınmanız ve egzersiz yapmadan önce insülin alımınızı azaltmamanız söylenecektir. Yeterince uyumak ve dinlenmek, özellikle üçüncü trimesterde önemlidir. Aşırıya kaçmaktan kaçının ve mümkünse gün ortasında ayaklarınızı uzatmak veya şekerleme yapmak için biraz zaman ayırmaya çalışın.

Diyet ve egzersiz tek başına kan şekerinizi kontrol etmiyorsa, muhtemelen insülin alacaksınız. Hamilelik sırasında ilk kez buna ihtiyacınız olursa, kan şekeriniz yakın tıbbi gözetim altında dengelenebilir. Gebe kalmadan önce ağızdan ilaç alıyorsanız, hamilelik sırasında enjekte edilen insüline veya deri altı insülin pompasına geçiş yapmanız gerekir. Hamilelik ilerledikçe insüline karşı çalışan hamilelik hormonlarının seviyeleri arttığından, dozunuzun periyodik olarak yukarı doğru ayarlanması gerekebilir. Siz ve bebeğiniz kilo aldıkça, hastalanırsanız veya aşırı duygusal baskı altındaysanız veya aşırı karbonhidrat alırsanız, ihtiyacınız olan miktarın yeniden hesaplanması gerekebilir.

Diyabet ilacınızın hedefte olduğundan emin olmanın yanı sıra, aldığınız diğer ilaçlar konusunda son derece dikkatli olmanız gerekir. Reçetesiz satılan birçok ilaç insülin tedavisine etki edebilir. Bazı ilaçlar hamilelikte güvenli olmayabilir. Bu nedenle hem diyabetinizi denetleyen hekime hem de hamileliğinize bakan hekime danışana kadar hiçbirini almayın.

Güvenli seviyelerde kaldığından emin olmak için özel pompalar, basit bir parmak delme yöntemi veya izleme uygulamaları ile kan şekeri takibi için günde en az dört ila 10 kez, muhtemelen yemeklerden önce ve sonra test etmeniz gerekebilir.

Sayılarınızın sizin için ne anlama geldiğini öğrenmek için her zaman doktora danışmalısınız, ancak burada birkaç genel yönerge vardır:

• Yemekten önce açlık kan şekeri sayınız 60 ila 99mg/dl aralığında olmalıdır.
  • Yemekten bir ila iki saat sonra sayılar 100 ila 129 mg/dl olmalıdır.

Hamilelikten önce insüline bağımlıysanız, özellikle, hamile olmadığınız zamana göre düşük kan şekeri ataklarına (hipoglisemi) daha fazla maruz kalabilirsiniz bu nedenle dikkatli izleme şarttır.

Her şeyin yolunda gittiğinden emin olmak için dokuz ay boyunca anne adayları daha dikkatli izlenmeleri gerekir.  Düzenli kan taramalarının yanı sıra, bekleyebileceğiniz bazı muayeneler şunlardır:

• İdrar testleri:  vücudunuz ketonlar, yani vücut yağları parçaladığında ortaya çıkabilecek ve bebek için tehlikeli olabilecek çok yüksek seviyelere yol açabilecek asidik maddeler üretebileceğinden, diyabetinizin bu sıkı regülasyonu sırasında doktorunuz idrarınızı düzenli olarak kontrol edebilir. Böbrek fonksiyonunuzun eşit düzeyde olduğundan emin olmak için idrarınız da düzenli olarak protein açısından (bazen 24 saatten fazla) test edilecektir.
  • Göz muayeneleri: retinalarınızın durumunu kontrol etmek için muhtemelen yıl içinde bir göz muayeneniz olacak. Retina sorunları hamilelik sırasında kötüleşme eğilimindedir, ancak diyabetiniz kontrol altındaysa, doğumdan sonra göz sağlığınız genellikle hamilelik öncesi durumuna döner.
  • Fetal elektrokardiyogram: şeker hastalarının bebeklerinde biraz daha yüksek kalp problemleri riski olduğundan, muhtemelen her şeyin yolunda gittiğinden emin olmak için yaklaşık 22. Haftada fetal kalbin özel bir ultrasonunu isteyebilirsiniz.
  • Şeker hastaları preeklampsi  için biraz daha yüksek risk altında olduğundan, doktorunuz yüksek tansiyon gibi bu durumun erken belirtileri için sizi yakından izleyecektir.

Hamilelikte Tip 2 Diyabet Komplikasyonları

Diyabet vücuttaki hemen hemen her sistemi etkilediğinden, beyin, kalp, cilt, sinirler, gözler ve böbrekler glikoz seviyenizi yönetememek, sizi yüksek tansiyon ve görme sorunlarına kadar bir dizi komplikasyon riskine sokabilir.

Hamilelik sırasında yönetilmeyen tip 2 diyabetli annelerin bebekleri de komplikasyon riski altındadır. Tip 2 diyabet ilk üç aylık dönemde düzgün bir şekilde kontrol edilmezse, aşırı şeker hızla gelişen fetal sinir sistemini etkileyebilir ve düşük yapma riskini artırır. Diyabetli kadınların bebekleri de daha sonraki yaşamlarında obezite ve tip 2 diyabet riski altındadır. Diyabet sizi ve bebeğinizi hamilelik sırasında artan komplikasyon riskine soksa da, diyabet etkili bir şekilde yönetildiğinde bu riskler büyük ölçüde azalır. Durumunuzu kontrol altına alarak (kan şekeri kontrolü, sağlıklı beslenerek, düzenli egzersiz yaparak ve sizin için doğru olan kiloyu alarak) hamileliğinizin sonuçlarında, sizin ve bebeğin sağlığını olumlu yönde etkilendiğini göreceksiniz.