Diyabette Beslenme ve Diyet

Diyabet yani şeker hastalığı tedavisinde sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanılması, şeker hastasının kan şekeri kontrolünü uygun seviyede tutmaya ve kontrol etmeye yaramaktadır. Kan şekerinin normal düzeyde kalması sayesinde şeker hastalığının sebep olduğu birçok sorunun yaşanma ihtimali azaltılır. Örneğin; göz, sinir, kalp krizi, böbrek problemleri ve felç gibi istenmeyen tehlikeli sonuçlara yakalanmamak için kan şekeri seviyesi normal düzeyde tutulmalıdır. Bunun için de sağlıklı ve düzgün beslenmek gerekmektedir. Sadece diyabetli bireyler değil diyabeti olmayan kişiler de bu alışkanlıkları kazanmalıdır. Bu sayede sağlıklı ve uygun bir yaşamın temelleri oluşturulmuş olur. Şeker hastaları ne yemeli diye merak ediyorsanız yazımıza okumaya devam ediniz.

Şeker Hastalığı Neden Olur?

Şeker hastalığı, pankreas adı verilen organın düzgün oranda insülin hormonu üretememesi veya üretilen insülin hormonunun iyi bir şekilde kullanılmaması sonucunda oluşan bir hastalıktır. İnsülin hormonu nedir? Şeker hastası insülin hormonu ne işe yarar? Diye soracak olursanız, insülin hormonu, tükettiğimiz şekerin hücrelerimizin içine girmesine ve orada glikojen olarak depolanmasına yardımcı olur. Şeker hastaları, yedikleri besinlerden kanlarına geçen şekeri kullanamazlar ve bu durumda vücutlarındaki kan şekeri düzeyi yükseliş gösterir. Bu durumun sonucunda uzun vadede birçok organ ya da doku, kalıcı ya da geçici hasara uğrar. Dünyada neredeyse her 10 kişiden 2 kişi şeker hastalığına yakalanmıştır.

Şeker Hastalığı Tedavisi Nasıl Olur?

Diyabet tedavisinin amacı, hasta kişinin kanındaki şekeri güvenli olan sınıra sabitlemek ve yan etki yani komplikasyon ihtimalini azaltıp şeker hastasının günlük yapması gereken işlerde yardımcı olmaya çalışmaktır.  Şeker hastalığı tedavisi için başlangıçta hastalara düzenli ve ölçülü bir şekilde doktor kontrolünde egzersiz önerilir. Bunun yanında varsa kilo kaybı sağlanmaya çalışılır. Kandaki şeker seviyesini kontrol edebilmek için bazı haplar kullanılmaya başlanır. 2 tipe ayrılan diyabette, Tip 1 diyabet hastaları için yapılan tek kontrol yöntemi insülin hormonunu dışarıdan vücuda enjeksiyon yöntemi ile almaktır. Doktorun belirlemiş olduğu saatlerde doğru e düzenli bir biçimde bu enjeksiyonları tamamlamak diyabet hastasını tedavi etmez, ancak kişinin hayat kalitesinde iyi derecede bir artış sağlanmasına sebep olur. Bir diğer tip olan Tip 2 hastaları için bu insülin enjeksiyonları çoğu zaman verilmemektedir. Tip 2 diyabet hastaları için anti diyabetik ilaç verilir. Bu sayede şeker hastalığı tedavisi başlamış olur ve kan şekerini uygun düzeye getirmeye çalışılır. Bunların dışında dengeli, düzenli ve sağlıklı beslenerek de kan şekeri seviyesini uygun seviyelere çekebilirsiniz. Bunun için doktorunuzdan kendinize özel beslenme ya da diyet listesi edinebilirsiniz. Alkol ya da sigara kullanımınız varsa acilen son vermelisiniz. Şeker hastalarının yemesi gerekenler listesine göz atmalısınız.

Şeker Hastalığına Ne İyi Gelir?

Kan şekerini normal seviyede tutmak, diyabet hastasının daha iyi bir hayat yaşamasına olanak sağlayacaktır. Bunun için de; sağlıklı bir beslenmenin yanında düzenli ve ideal bir egzersiz Programı oluşturulmalıdır. Ağızdan alınacak anti diyabetik ilaçların yanında insülin tedavisi de şeker hastalığına iyi gelenler arasındadır. Kan şekerini hızlı bir şekilde yükselten şeker ya da şeker içeren ürünlerin tüketimini azaltmak ya da tamamen kesmek gerekir. Fazla kilo ve şeker kullanımı şeker hastalığı neden olur sorusunun en büyük cevabıdır. Kilo alımına sebep olan yağlı ve şekerli, asitli ve alkollü yiyecek ya da içeceklerin tüketimine son vermelisiniz. Unutmayın şeker hastalığı beslenme ile çok fazla ilişkilidir.

Şeker Hastalarının Yemesi Gerekenler Nelerdir?

Diyabet hastalarına tavsiye edilen yiyecekler aynı zamanda diyabet hastası olmayan kişiler tarafından da diyet listelerine eklenmeli ve bu şekilde yaşamalıdırlar. Diyabet hastalığı diyeti bilinenin aksine hiç de kısıtlayıcı bir diyet değildir. Şeker hastalığı diyeti içerisinde besleyici olan zengin gıdalardan, karbonhidrat ve yağ oranı düşük yiyeceklerden, meyve, sebze ve bunların yanında tam tahıllılardan oluşan oldukça sağlıklı ve besleyici bir diyettir. Doktorunuzla oluşturacağınız şeker hastası beslenme öğünlerine uyarak, belli saatlerde düzenli bir şekilde diyetinizi uygulayabilirsiniz.

Şeker Hastalığında Karbonhidrat Tüketimi

Şeker hastaları ne yemeli sorusu altında en çok merak edilen cevap ise şüphesiz, karbonhidrat tüketimi hakkındadır. Yaşamımız için gerekli üç ana besin grubunun bir öğesi olan karbonhidratlar, protein ve yağlara oranla kan şekeri üzeninde daha fazla rol oynayabilmektedir. Karbonhidratsız bir hayat söz konusu olmayacağı için sağlıklı karbonhidratlar tercih edilecektir. Beyaz undan yapılan ekmek, makarnalar, pirinçler, mısır ve mısır ürünleri, şekerli gıdalar gibi zararlı ürünler yerine meyve, sebze, tahıllı ürünler, kuru baklagiller ve düşük oranda yağa sahip olan süt ürünleri gibi karbonhidratlar tercih edilir. Bu sayede şeker hastalığında karbonhidrat tüketimi de eksik kalmamış olur. Sebzeler, meyveler, kabuklu gıdalar, kuru baklalar, nohut, bezelye ve tam buğday unu ile yapılan ürünle lif bakımından zengindir, bunlar şeker hastalığına iyi gelir. Kırmızı ete göre balıklar daha az yağ içerdiğinden şeker hastalarına tavsiye edilen yiyecekler arasında gelirler. Izgara yapılması önerilir.  Zeytinyağı, badem yağı gibi yağlar da sıvı ya da margarin yağa oranla daha çok tercih edilmelidir. Kendinize özel diyabet hastası diyet listesi ya da şeker hastaları için beslenme yöntemleri gibi kesin bilgiler için mutlaka doktor tavsiyesi almalısınız.