Tip 2 Diyabet Nedir?

Diyabet hareketsiz yaşam, beslenmede dengesiz davranma ve genetik faktörler sebepleri ile oluşan bir hastalıktır. Tip 2 diyabet gelişiminde önemli olan iki faktör insülin salgısının etkisinin vücuttaki direncidir. Genelde kilolu kişilerde görülür. Tip 2 diyabetin oluşumunda genetik, obezite ve fiziksel açıdan hareketsiz bir yaşam etkenler arasındadır. Bu hastalığın tetiklenmesinde insülin direnci ve insülin salgısının azalması söz konusu olandır. Tip 2 diyabete yakalanma riski altında olmak ailede diyabet öyküsünün olmasından geçer. Buna ek olarak obezlik, 45 yaş üstü, hipertansiyon hastalığı olan, tiroid problemi olan için de olanlarda risktedir.

Tip 2 Diyabet Belirtileri Nelerdir?

Çok miktarda idrara çıkma hali, çok su içme hali, çok yemek yemek ya da iştahsızlık hali, ağız kurulukları, halsizlik, çabuk yorulmalar, gece idrara çıkmak, bulanık görmeler, kaşıntılar belirtiler arasındadır.

Tip 1 diyabette insülin üretimi yoktur, Tip2 diyabette ise insülin üretimi vardır ancak bazı nedenlerden dolayı, insülini kullanamaz. Bu yüzden kan şekerleri hep yüksektir. Yüksek kan şekeri yaşayan bireyde önce damarlar ardından organlarda hasar meydana gelir. Tip 2 diyabetliler genelde şişman kişilerdir. Buna bağlı olarak şişmanlık bu diyabette birinci nedendir. Genetik olarak bu problemi yaşayan bir birey özellikle kilo konusuna dikkat etmelidir zira Tip 2 diyabetin oluşumu olasıdır. Tip2 diyabet yavaş ve sinsi ilerleyen bir hastalıktır. Hiçbir belirti göstermeden uzun yıllar kan şeker yüksek giderek kişide bir yaşama neden olur. Bu da tanı koymakta gecikme sağlayacaktır.

Tip 2 Diyabet Tanısı Nasıl Konulur?

Eğer kan şekeri 200 mg üzerinde ise, glikoz yüklemesinde 200 mg üzerinde ise, açlık şekeri 120 mg üzerinde ise tanı konulur.

Diyabet hastalığı erken teşhisle herhangi bir organ hasarı söz konusu olmadan ele alınırsa diyabetli hasta aslında en sağlıklı kişidir. Zira başlayan tedavi ile birlikte yaşadığı sıkıntılar bir bir azalacak ve artık hayatı kaliteli olmaya başlayacaktır. Yeni ortaya çıkmış bir diyabette henüz organ hasarı telaffuz etmek yanlış olur. Fakat geç teşhis edildiyse ya da var olan yüksek kan şekeri düzeyi hasta tarafından önemsenmiyorsa organ hasarı konuşulmaya başlanmalıdır. Organ hasarlarında başı gözler, böbrekler ve kalp damar hastalıkları çeker. Böbrek testleri, EKG, efor testleri, göz dibi muayenesi yapılarak kontrol edilmiş olunur.

Tip 2 Diyabetin Tedavisi Nedir?

Tedavide öncelik diyabete uygun diyetle başlanır. Hasta mutlaka fizik egzersiz programına tabi tutulur. Diyabete uygun haplarla insülin salgılanması arttırılır. Böylelikle insülin etkisi var edilir ve emilim düzenlenir.

Tip 2 diyabette tedavi edilmeyen durumlarda ve konulan tedavinin uygulanmaması durumlarında hastada koma oluşabilir. Hayati organlar etkilenmeye başlar. Göz, böbrek ve kalp damar sistemi tetiklenir. Gözde kanamalar hatta körlük oluşur. Böbrek fonksiyonlarında sıkıntıların başlaması ile birlikte diyaliz zorunluluğu ortaya çıkar. Kan şekerinin devamlı yüksek olması damarlarda tıkanıklık ve kalp krizi geçirme riskini doğurur. Beyin kanamaları, felç, kangren hatta hatta bacak kesilmelerine kadar gider. Tip 2 diyabetten korunmak için hayat tarzında değişiklikler yapılmalı, fazla kilodan kurtulunmalı, fiziki egzersizler yapılmalı ve verilen hap ya da insülin tedavisine dikkatle uyulmalıdır.

Tip 2 Diyabet ve Tip 1 Diyabet Farkı

Tip 1 diyabette insülin üretimi yoktur, Tip 2 diyabette vardır ancak üretemiyordur. Tip 1 diyabette insülin tedavisi hastalığın en başından itibaren başlatılır, Tip 2 diyabette insülin direnci haplarla düzene konulmaya çalışılır. Tip 2 diyabette hastalar genelde orta yaşlarda ve kiloludur. Tip 1 diyabette bebek, çocuk, genç, yaşlı fark etmez.

Tip 2 diyabet tedavisinde mutlaka verilen tedaviye uygun olma hali söz konusu olmalıdır. Doktorun yaşam tarzı değişiklikleri, beslenme düzeni, egzersiz tavsiyesi mutlaka düzenli bir şekilde yapılmalıdır.