Diyabetik ketoasidoz (DKA), kanın aşırı asitlenmesine yol açan hayatı tehdit eden metabolik bir dengesizliktir. Esas olarak tip 1 diyabetli hastalarda görülür.  Nedeni insülin eksikliği olduğu düşünülmektedir. Dolayısıyla, tip 2 diyabetlilerde de ketoasidoz gelişir. Bununla birlikte, onlarla birlikte, ketoasidoz genellikle daha hafiftir. Çünkü genellikle hastalığın başlangıcında vücut hücrelerinin giderek duyarsızlaştığı için yeterli insülin üretirler. Hastalığın ilerleyen evrelerinde tip 2 diyabetlilerde de insülin yetersizliği başlar.

Diyabetik ketoasidoz (DKA), diyabetin yaşamı tehdit edebilen ciddi bir komplikasyonudur. DKA, tip 1 diyabetli kişilerde en yaygın olanıdır. Olan kişiler tip 2 diyabet de DKA gelişebilir. Vücudunuzda enerji olarak kullanılmak üzere kan şekerinizin hücrelerinize girmesine izin verecek kadar insülin olmadığında gelişir. Bunun yerine karaciğeriniz, keton adı verilen asitler üreten bir süreç olan yakıt için yağları parçalar. Çok fazla keton çok hızlı üretildiğinde, vücudunuzda tehlikeli seviyelere çıkabilirler.

DKA olarak da bilinen diyabetik ketoasidoz  kanınızda asit birikmesidir. Kan şekeri çok uzun süre yüksek olduğunda olabilir. DKA, diyabetin ciddi bir komplikasyonudur ve yaşamı tehdit edebilir, ancak bu kadar ciddi hale gelmesi genellikle saatler sürer. Siz de tedavi edebilir ve önleyebilirsiniz.

Diyabetik Ketoasidoz Nasıl Anlaşılır?

Diyabetik ketoasidoz birkaç saat içinde gelişir, ancak semptomlar her zaman net değildir. Henüz kendilerini iyi ifade edemeyen bebeklerde ve küçük çocuklarda semptomları doğru bir şekilde sınıflandırmak özellikle zordur.

Ketoasidoz başlangıcının ilk belirtileri bulantı, kusma ve karın ağrısıdır. Ketoasidoz daha uzun sürerse, bilinç bozuklukları meydana gelir. Etkilenen insanlar uykulu, uykulu hissederler ve daha yavaş tepki verirler. Tedavi edilmezse diyabetik ketoasidoz, yaşamı tehdit eden diyabetik komaya dönüşebilir.

Eksik insülin yerine konmaz insülin tedavisi uygulanmazsa, vücut hücrelere enerji sağlamaya devam etmek için bir tür acil durum programı başlatır: enerji üretmek için yağ kullanır. Yağ asitleri karaciğerde keton cisimciklerine parçalanır. Ancak kanda çok fazla keton cisimciği varsa asidik hale gelir ve metabolizma raydan çıkar.

Çünkü vücut, kanın ph’ını 7,35 ile 7,45 arasında sabit tutmak için ince ayarlanmış bir tampon sistemine sahiptir. Bu, vücudun işlevlerinin korunması için gereklidir. Ph 7.35’in altına düşerse kan “asidik” hale gelir. Organizma buna, karbondioksiti akciğerler  yoluyla soluyarak ve böbrekler yoluyla asidik metabolik ürünleri atarak tepki verir. Bununla birlikte, vücut parçalayabileceğinden daha fazla keton gövdesi üretirse, metabolizma raydan çıkar.

Asidoz tedavi edilmezse, semptomlar şiddetli susuzluk hissi, yorgunluk, karın ağrısı veya kusma gibi semptomlardan hayatı tehdit eden diyabetik komaya kadar değişir.

Ketoasidoz DKA Olası Belirtileri

Semptomlar tek tek veya kombinasyon halinde ortaya çıkar ve hepsinin bir arada olması gerekmez. En küçük diyabetik ketoasidoz belirtileri (nefes darlığı, oryantasyon bozukluğu, derin ve yoğun nefes alma ve ayrıca bilinç kaybı) varsa, acil servisleri mümkün olan en kısa sürede uyarmak önemlidir. Acil doktoru daha sonra hemen tedaviyi başlatır.

Ketoasidoz semptomları genellikle günler içinde yavaş yavaş gelişir. Karın ağrısı, kusma ve ateş semptom olarak ortaya çıkabilir. Diyabetik ketoasidoz durumunda, genellikle ateşli bir enfeksiyondan önce gelir. Etkilenenler aynı anda güçlü susuzluk ve sık idrara çıkma hissederler.

Derin nefes alma, metabolizma asidik olduğunda vücut asidik maddeleri dışarı vermeye çalıştığı için ketoasidozun tipik bir örneğidir. Ek olarak, nefes aseton içerebilir ve bu nedenle tatlı ve biraz çürük meyve gibi kokar. Ayrıca, kan tuzlarının (elektrolitler) dengeleyici akımları vardır. Elektrolit dengesi dengesizse, bu kardiyak aritmilerin yanı sıra beyin için özellikle tehlikeli olan böbrek fonksiyon bozukluğu ve su tutulmasına (beyin ödemi) yol açabilir. Ketoasidozun son evrelerinde şok ve koma riski vardır. Diyabetik ketoasidoz DKA, tip 1 diyabetli çocuk ve ergenlerde önde gelen ölüm nedenidir. İnsülin hormonu,  şeker moleküllerini enerji tedarikçileri olarak ihtiyaç duyulan hücrelere taşır. İnsülin yoksa şeker molekülleri kanda kalır ve hücrelerde yoktur. Keton cisimleri telafi edici bir şekilde oluşturulur. Kanın müteakip asitlenmesi, bayılmadan komaya kadar değişen bilinç bozukluğuna yol açabilir.

İştahsızlık, mide bulantısı, kusma, karın ağrısı: kanın asitlenmesi gastrointestinal sistemi etkiler. Etkilenen insanlar iştahını kaybeder, kusar veya hasta hisseder. Bazen koliği andıran şiddetli karın ağrısı vardır.

Vücudun dehidrasyonu: DKA ile vücut fazla keton cisimlerini ve artan kan şekerini idrarla atmaya çalışır. Şekerin idrarda çözünmüş halde kalması için vücudun çok miktarda sıvıya ihtiyacı vardır. Etkilenen insanlar normalden daha sık idrara çıkma problemi yaşar. Vücut yoğun sıvı atılımı nedeniyle kurur. Vücudun sıvı eksikliğine dair işaretler şunları içerir:

• Güçlü susuzluk
  • Kuru ağız
  • Çıkarılabilir cilt kıvrımları
  • Özellikle bacaklarda kas spazmları
  • Kan basıncında düşme, baş dönmesi
  • Tükenmişlik
  • Artan dehidrasyon ile atılan idrar miktarı tekrar azalır. İdrar, atılan kan şekeri nedeniyle “keskin” ve tatlı kokar.

Ketoasidoz Neden Gelişir?

Vücut, tüm fonksiyonları için bir enerji kaynağı olarak ihtiyaç duyduğu şeker parçacıklarının (karbonhidratlar) ikamesi olarak karaciğerdeki keton cisimlerini üretir. Normalde keton cisimleri, yağ metabolizmasının bir ara ürünü olarak oluşur ve her zaman kanda küçük miktarlarda bulunur. Ancak yeterli şeker yoksa daha fazla yağ asidi keton cisimlerine parçalanır ve kana salınır. Bir şeker alternatifinin üretimi, aslında şeker eksikliğine rağmen ihtiyacımız olan enerjiyi bize sağlamak için vücudun mantıklı bir ölçüsüdür. Ketoasidozu tetikleyebilen bir şeker eksikliği, tipik olarak, örneğin şeker hastalığı, açlık ve alkol kullanımında ortaya çıkar.

Diyabetik ketoasidoz oluşumu öncelikle zayıf kan şekeri kontrolü ile ilişkilidir. Metabolizmanın raydan çıkması hem tip 1 hem de tip 2 diyabette görülür, ancak tip 1 diyabette daha sık görülür. Tip 1 diyabette düzenli esrar kullanımının ketoasidoz geliştirme riskini de artırdığı görülmektedir.

Hasta olduğunuzda veya kan şekeriniz 240 mg veya üzerinde olduğunda, idrarınızı kontrol etmek için reçetesiz satılan bir keton test kiti veya 4 ila 6 saatte bir kanınızda keton testi yapmak için kullanılabilir. DKA semptomlarından herhangi birine sahipseniz, ketonları da test etmelisiniz. Ketonlarınız orta veya yüksekse doktora görünmeniz gerekir. Yüksek ketonlar, tıbbi bir acil durum olan ve hemen tedavi edilmesi gereken DKA’nın bir işaretidir.

• Kan şekeriniz 300 mg veya üzerinde kalıyorsa
  • Nefesiniz meyve kokuyorsa
  • Kusuyor, yiyecek veya içecekleri azaltamıyorsanız
  • Nefes almakta güçlük çekiyorsanız
  • DKA’nın birden fazla belirti ve semptomuna sahipseniz

Ketoasidoz Tedavisi

Ketoasidoz tedavisi, hastalığın ne kadar ilerlediğine bağlıdır. İlgili kişi komada ise acil bir durum vardır ve acilen hastanede yoğun tıbbi önlemler alınmalıdır. Solunum ve dolaşım güvence altına alınmalı, iç organlar bozulmadan korunmalıdır. Genel olarak diyabetik ketoasidoz tedavisi, rehidratasyon, elektrolit dengesinin dengelenmesi ve insülin verilmesi önlemlerinden oluşur.

Bir intravenöz erişim yoluyla gerçekleşen yeterli sıvı kaynağına sahip olmak her zaman önemlidir. Kanda belirgin bir asidoz ve çok düşük bir ph değeri varsa, kandaki asidik metabolik durumu baskılayan dengeleyici maddeler verilebilir. Elektrolit dengesini yeniden dengelemek için genellikle bir sodyum veya potasyum ikamesi gereklidir. Diyabetik ketoasidoz durumunda, şeker moleküllerini hücrelere taşımak için insülin verilir. Diyabet hastaları doktorları tarafından ketoasidoz tehlikesi hakkında bilgilendirilmeli ve metabolik dengesizliğin ilk belirtilerinde doğru davranış için öneriler almalıdır.